Rebusløp

Tilbake

Variant til rebusløp
Hver gruppe får 10 oppgaver. Førstemann til å fullføre alle oppgavene, eller den gruppen som løser flest på f.eks en time, vinner.

Kaste sko over ryggen
Alle utøverne på laget skal kaste en sko mellom bena og over ryggen, og få den fortest mulig over en gitt distanse og tilbake.

Kaste egg
To stykker kaster et egg frem og tilbake. For hver gang de tar imot egget, og det ikke knuser, skal de gå litt lenger fra hverandre. De som har lengst avstand mellom seg før egget knuser vinner.

Skittels/NonStop/m&m i tre ulike varianter
– Legg fargene blandet i en skål så er det om å gjøre å sortere de fortest mulig etter farger.
– Legg alle i en flaske. Teip en annen flaske til den de ligger i. deltageren skal fortest mulig riste de over i den andre flasken
– Legg de i en skål. deltageren skal få et sugerør som han skal bruke til å flytte alle over til den andre skålen med.

Marshmallows og spaghetti-tårn
Gi gruppen spagetti og marshmallows. De skal de bygge et høyest mulig tårn. Det høyeste tårnet vinner.

Lage lengst rekke
Hver gruppe skal lage en lengst mulig rekke av det de har på seg og hva de har i lommene. Her er det veldig lurt å sette en regel om at man ikke har lov til å bli stående i undertøyet.

Gjette hvor mange som er i glasset
Fyll et glass med for eksempel klinkekuler. Gruppene skal gjette hvor mange som er i glasset. De som kommer nærmest får mest poeng.

Ta det kuleste bildet
Gi hvert lag 10 min på å ta det mest kreativet bildet de kan komme på.

Smakstest Cola/Pepsi
Sett opp kopper med Pepsi, Pepsi Max, Cola light, Cola, Tab Xtra, Cola Zero. Blindtest, utøverne skal gjette hvilket glass som er hva.

Kjenn hva som er i boksen
Legg noe i en boks. Deltageren skal prøve å kjenne seg til hva det er.

Gå som en gammel dame
Gi deltageren en hatt, veske og en lett bøyelig kleshenger (helst av ståltråd eller lett-bøyelig plast) som deltaker skal ha mellom knærne. Deltageren skal for eksempel gå bort til en flaske, rundt flasken og tilbake uten å bøye eller miste kleshengeren, samtidig som veske holdes tett inntil kroppen. (bilde)

Holde balansen
Her kan man bruke en ujevn kloss eller foamroller. Deltageren skal stå lengst mulig på et ben. Etter 30 sek kan de for eksempel bytte ben, så etter 60 sek. ta heel, arabesk eller noe annet. Nye oppgaver hvert 30 sek, der vanskelighetsgraden øker.

Kaste baller
Sett opp tre bokser litt fra hverandre, som er ulikt langt fra hverandre. Treffer man den som er lengst borte får man 60p, den i midten gir 40p og den nærmeste gir 20p. De får fem kast, og det laget med mest poeng vinner.

Gjenstander under teppe
Legg 20 gjenstander under et teppe. Lagene får 30 sek på å huske hva som er under før teppet legges på igjen. Laget som husker flest gjenstander vinner.

Lakrissnøre
En fra hvert lag stiller seg på en rekke. Alle får utdelt en laksissnøre. Førstemann til å spise hele uten å bruke hendene vinner.

Penn i flaske
En penn bindes i hyssing rundt livet, slik at den henger mellom knærne. Deltaker skal løpe en bestemt lengde fram til en flaske uten kork, og få pennen ned i flasken uten å bruke hender.
Variasjon: Hyssingen bindes slik at den henger midt mellom tre deltakere. De tre deltakerne skal samarbeide om å løpe lengden til flasken og få den ned gjennom tuten uten å bruke hender.

Fyrstikknese
Omslaget til en fyrstikkeske klemmes over nesen til en deltaker. Skal flyttes fra nese til nese til alle deltakerne på laget uten at hender brukes. (bilde)

Sprekk ballongen
En hva hvert lag får en ballong de skal knyte rundt livet, slik at den henger over rompa. Deltagerene får en firkant de skal stå innefor, så er det om å gjøre å sprekke de andre sine ballonger. Den som står igjen med en ballong vinner.

Frisbeegolf
Deltakerne skal stå bak en strek, kaste en frisbee og forsøke å få den til å lande innenfor et markert område. Dersom de bommer må de løpe en strafferunde før neste deltaker fra laget kan løpe fram for å kaste frisbeen. Treffer man det markerte området kan man løpe rett tilbake til laget, og neste deltaker får kaste raskere. Om og gjøre å få flest treff innenfor et bestemt tidsrom.

Huske figuren
Bygg sammen en figur eller tårn av legoklosser i forskjellige farger og sett den et sted lagene ikke kan se den fra posten sin. Lagene må memorere den og lage den på nytt på posten sin. De får lov til å løpe fram og tilbake så mange ganger de ønsker, om de ikke husker deler av figuren. Figuren utøverne bygger skal matche malen både i form og farge.

Finne ting
Alle får vite 10 ting de skal finne. Første gruppen som har funnet alt vinner.
Variasjon: én fra hvert lag får vite hva laget skal finne. Personen må mime til laget hva de skal finne uten å snakke.

Ikke knus egget
Hvert lag får utdelt ett a4-ark, teip og saks. Laget får bruke så mye teip de vil, og skal lage en konstruksjon som gjør at egget kan slippes fra en etasjes høyde uten å knuse.

Papirfly
Hvert lag får utdelt et ark. De skal lage et papirfly, og det er om å gjøre å lage det papirflyet som kan fly lengst.

Fisketur
Hvert lag får ett a4-ark, en binders og to ark for å bruke som “vifte”. Det ene a4-arket og bindersen skal brukes til å lage en fisk. Fisken kan se ut akkurat som laget vil. Viftene skal brukes til å få fisken raskest mulig fram og tilbake over en distanse.

Ballong i luften
En i gruppen får en ballong, bukse og genser. Personen skal kle på seg dette uten at ballongen er nær bakken.

Stille seg opp etter fødselsdato
Hvert lag skal stille seg opp etter fødselsdato fortest mulig uten å snakke. Laget som får til dette raskest får mest poeng.